Khamis, 16 Disember 2010

poligami dan penyelesian masalah penyiaran lagu-lagu separuh mati di radio dan televisyen negara malaysia

Jika semua wanita dan sesetengah lelaki di negara malaysia setuju menerima poligami sebagai sebahagian dari kehidupan,sebagai suatu amalan yang tidak lebih dari makan nasi atau duduk berbual kosong di kedai-kedai kopi,maka kita sebagai rakyat akan dapat diselamatkan dari terpaksa menikmati keluh kesah-sang kekasih yang terkecewa dalam kehidupan percintaan.Di radio,televisyen,surat-khabar,majalah atau dimana-mana medan tulis atau layar papar gambar.

Bahkan jika seluruh dunia menerima poligami,akan selesai masalah Islam dipandang hina oleh kebanyakan manusia.

Tidak akan adanya kisah perempuan membunuh diri misalnya apabila kekasih mengahwini orang lain kerana walau dah berbini,kekasihnya itu masih boleh binikan dirinya.Kita tidak akan mendengar mengenai isteri yang ditinggalkan dan terpaksa melacurkan diri hanya untuk membesarkan tanggungan.

Lalu yang paling pentingnya adalah kita akan diselamatkan dari terpaksa mendengar rintihan merana dari radio apabila kita sedang marah tersekat dalam kesesakkan jalanraya atau sedang mahu santai bersama keluarga lalu televisyen menyajikan drama kehidupan penuh kecewa manusia gagal memiliki kekasih yang pergi kepada perempuan lain yang mana akan membuahkan cita-cita kita untuk kencingkan televisyen jika sekiranya ibubapa mertua kita tidak menonton sama.

Tidak akan wujud juga penyanyi-penyanyi perempuan yang datang arena musik hanya untuk menegangkan zakar yang melihatnya sambil berlintuk-liuk mendesah dan merintih tentang kekecewaan ditinggalkan kekasih.

Kita tidak akan memperdulikan mereka hanya jika kita menerima poligami sebagai sebahagian amalan hidup normal.

Mahkamah syariah juga akan lebih aman dari membiacarakan kes isteri yang ditinggalkan tanpa wang misalnya. Jika kamu rajin kemahkamah syariah,kamu akan dapati kes tarik rambut isteri tua dan muda adalah antara kes yang saban hari mewarnai kehidupan para pembela dan pendakwa mahkamah tersebut.

Hal-hal yang tidak kita nampak ini menjadikan kehidupan kita sebagai suatu masalah.

Cuba bayangkan pening kepala mereka-mereka yang terlibat melihat pergaduhan perempuan saban hari dan sudah tentu mereka akan pulang kerumah dan rasa hormati akan berkurangan terhadap isteri mereka.Ini menyumbangkan kepada kesumbangan dalam kehidupan yang seimbang.

Anda mungkin akan mengatakan yang lelaki selalunya tidak adil bila berpoligami dan telahan kamu itu semestinya benar. Namun selama mana suami yang poligami itu tidak jahat dalam kehidupan dan tidak ingkar dengan suruhan Tuhan,maka bukan urusan kamu untuk mempersoalkan keadilannya. Biar dia mampus diazab Tuhan dikehidupan satu lagi nanti jika benar dia tidak melakukan tugasnya dengan benar. Biar dia tahu yang zakar yang handal bukan jaminan kehidupan aman yang abadi.

Oh! kamu boleh maafkan dia dengan redha dan itu adalah lebih baik jika kami mahu tahu. Tuhan yang agung juga akan memberi keamanan kemana makhluk apabila Dia rehda.

Ini kehidupan yang tidak kekal. Apalah sangat kesusahan hidup berkongsi dibandingankan dengan penderitaan mendengar dan melihat,lakonan atau nyanyian,benar atau palsu rintihan dan keluhan kecewa dalam kehidupan berebut kekasih atau dalam kes poligami,berebut laki.

1 ulasan: